lata 80

1983 – firma została przekształcona w spółkę akcyjną. Nazwa firmy PHZ Baltona S.A
Marka Baltona najczęściej kojarzona jest z produktami luksusowymi, które można było kupić w sklepach Baltony za waluty wymienialne, najczęściej dolary lub bony marynarskie, produkty światowych marek od alkoholi, papierosy, ubrania, sprzęt RTV i AGD, aż po kosmetyki.
Lata 80 bowiem to rozkwit działalności Baltony przed zmianą ustroju gospodarczego w Polsce, powstało wówczas 260 punktów sprzedaży w całym kraju, a znakiem rozpoznawczym marki był uśmiechnięty Marynarz widniejący na reklamówkach Baltony.
Była to jedyna sieć sklepów w Polsce w okresie PRL’u, wyróżniająca się kolorowym logiem, oryginalną postacią marynarza mówiąca o głównym zakresie i kierunku działań firmy. Baltona wówczas, oprócz rozwijania sieci ogólnodostępnych sklepów zajmowała się nadal zaopatrywaniem statków w polskich i zagranicznych portach morskich, placówek dyplomatycznych, samolotów Polskich Linii Lotniczych LOT, reeksportem oraz prowadzeniem własnej działalności eksportowej na tzw. małe rynki – Watykan, Malta, Wyspy Kanaryjskie.
Można pokusić się o stwierdzenie, że słynne sklepy Baltony dostępne początkowo tylko dla Marynarzy rozwinęły swoje skrzydła i przekształciły się w sieć sklepów wolnocłowych, zlokalizowanych w międzynarodowych portach lotniczych w Polsce i za granicą. Pierwszy sklep wolnocłowy w okresie wolnego rynku powstał na lotnisku Okęcie w Warszawie w 1993 roku.